میلگرد از مصالحی است که به‌صورت گسترده در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

بسیاری از سازه‌ها از جمله خانه‌ها، بزرگراه‌ها و پارکینگ‌ها از بتن آرمه ساخته شده‌اند.

در هر سازه‌ای که از بتن استفاده می‌شود، باید برای تقویت آن، میلگرد به‌کار برده شود. ازآنجایی‌که محیط بتن قلیایی است، یک لایه اکسید بسیار نازک بر سطح میلگرد تشکیل می‌شود؛ این لایه می‌تواند از محصول در برابر خوردگی محفاظت کند. به فرآیند اضافه کردن لایه‌ای روی میلگرد، فرآیند غیرفعال‌سازی می‌گویند. اما گاهی اوقات ممکن است این فرآیند جواب ندهد که در آن‌صورت از میلگرد گالوانیزه استفاده می‌کنند.

میلگرد فولادی گالوانیزه یا همان میلگرد گالوانیزه، میلگردهای فولادی معمولی هستند که سطحشان با یک لایه محافظ از فلز روی (Zn) پوشیده شده است.

پوشش روی، معمولاً با فرآیند گالوانیزه گرم (غوطه وری در استخر روی مذاب) ایجاد می شود. میلگرد گالوانیزه به عنوان جایگزینی برای میلگرد با روکش اپوکسی برای کاربردهایی که در معرض خوردگی و آب شور هستند استفاده می شود. از این نوع میلگرد معمولا در پل ها و گذرگاه ها استفاده می شود. میلگرد اپوکسی یکی از انواع میلگرد است.

نحوه گالوانیزه کردن میلگرد

گالوانیزه گرم: این روش شامل فرو بردن فلز فولادی و هر فلز دیگری در استخر مذاب روی می‌شود. برای این‌کار ابتدا فلز پایه را به‌صورت شیمیایی و مکانیکی تمیز می‌کنند که هدف از این فرایند، افزایش کیفیت در پیوند است. اکسیدهای باقی‌مانده در مرحله تمیزکاری از بین می‌روند. سپس فلز پایه درون استخری حاوی روی مذاب قرار می‌گیرد و در این حالت پیوندی متالوژی تشکیل می‌شود. این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه و کاربردی است

الکترو گالوانیزه: در الکتروگالوانیزه نیازی به استفاده از استخر مذاب نیست. در این روش از جریان الکتریکی موجود در محلول الکترولیت به‌منظور انتقال یون روی فلز پایه استفاده می‌کنند. در این حالت خاصیت الکترولیکی یون روی با کمک بار مثبت این فلز کاهش پیدا کرده و بعد بر ماده‌ای با بار مثبت رسوب می‌کند.

 

انواع میلگرد گالوانیزه

میلگردهای گالوانیزه را می توان مانند میلگردهای فولادی از نظر شکل ظاهری تقسیم بندی کرد. این میلگردها از نظر ظاهری به دو نوع ساده و آجدار و به صورت زیر تقسیم می شوند:

میلگرد گالوانیزه ساده (میلگرد بدون آج)

میلگرد گالوانیزه آجدار

مزایای استفاده از میلگرد گالوانیزه

مهم ترین مزایای میلگردهای گالوانیزه را می توان به صورت شمرد:

حفاظت از خوردگی : برخلاف پوشش هایی مانند رنگ‌آمیزی و اپوکسی که صرفاً مانعی برای خوردگی هستند، گالوانیزه کردن هم مانعی در برابر خوردگی است و هم محافظت از فولاد زیرین فراهم می‌کند.

استحکام پیوند بهتر: آرماتورهای گالوانیزه در بتن، استحکام پیوند (یا کشش) بسیار بهتری نسبت به آرماتورهای معمولی یا با پوشش اپوکسی دارند.

بهبود عمر بتن آرمه: در صورت استفاده از میلگرد گالوانیزه نیاز به تعمیر بتن آرمه کمتر است. در واقع، زمانی که هزینه و پیامد آسیب هایی را تجزیه و تحلیل کنیم که خوردگی به یک سازه بتن آرمه تحمیل می کند، متوجه می شویم هزینه اضافی گالوانیزه کردن میلگرد، یک سرمایه گذاری بسیار ناچیز در مقابل حفاظت درازمدت در برابر خوردگی است.

مقاومت بالاتر: پوشش روی، مقاومت ذاتی خوبی در برابر سایش و ضربه دارد. همچنین حمل و نقل میلگردهای گالوانیزه و عملیات بتن ریزی معمولی، آسیبی به پوشش وارد نمی کند.

کاربرد میلگرد گالوانیزه:

میلگردهای فولادی گالوانیزه را می توان در انواع سازه های بتن مسلح استفاده کرد. بتن مسلح با فولاد گالوانیزه می تواند یک تصمیم مهندسی مقرون به صرفه باشد، به ویژه در شرایط زیر:

زیرساخت های حمل و نقل، از جمله پل ها، جاده ها، موانع تصادف و…

اجزای پیش ساخته سبک وزن

برج های خنک کننده و دودکش ها

تیر، ستون و دال های در معرض دید

سازه های ساحلی و دریایی

سازه های پرخطر در محیط های تهاجمی

پوشش های تونل و مخازن و تاسیسات ذخیره آب

تیرهای بتنی و تیرهای برق

کارخانه های کاغذسازی و تصفیه آب و فاضلاب

تاسیسات فرآوری و کارخانه های شیمیایی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *